hokjesdenken

Een avond over hokjesdenken

Hokjesdenken centraal in het Wennekerpand

Op zaterdag 7 oktober stond hokjesdenken centraal op de avond ‘What’s in a Name’ in het Schiedamse Wennekerpand. LHBT Schiedam en stichting Mooi Werk grepen de internationale coming out day aan voor een avond over het thema hokjes. Hokjesdenken doen we allemaal, maar we zijn ons er niet altijd bewust van. Op deze avond stonden Schiedammers stil bij hokjes en labels.

Betoog over hokjes

Jessica trapte de avond af en vertelde over haar ervaring met hokjesdenken. Je blik verruimen begint bij jezelf. Zo begon zij haar betoog. Het was voor het eerst dat Jessica op zo’n groot podium, voor een volle zaal, haar verhaal deed. Jessica vertelde dat je zelf het verschil kunt maken, wat je ook uit je opvoeding hebt meegekregen. Wanneer je volwassen wordt, kies je zelf om in hokjes te denken. Een moedig en persoonlijk verhaal over het loskomen van je opvoeding.

hokjesdenken

Hokjesdenken in de media

Laurens vervolgde de avond met een college over hokjesdenken in de media. Hij liet de zaal zien hoeveel er in een jaar kan veranderen. Na de coming out avond van 2016 is er veel gebeurd in Nederland en de wereld. Over genderneutrale begroetingen, wc’s en kleding. Hokjesdenken is politiek geworden. Dat leidt tot tegenstellingen, terwijl we juist zouden moeten zoeken naar wat ons verbindt.

Foto Look J. Boden

Theater over hokjesdenken

Een avond over hokjesdenken is niet compleet zonder een theaterstuk over het thema. Ruim een half jaar heeft een groep gepassioneerde amateurspelers gewerkt aan een voorstelling over hokjes, labels en stempels. Iedere acteur vertelde zijn of haar eigen verhaal, gezamenlijk maakte de groep een krachtig statement. Hokjesdenken doen we allemaal, maar het gaat over bewustzijn. Luisteren naar elkaar. Begrip hebben voor een ander. Empathie tonen.

Een verhaal over een eerste liefde. Over het vinden het geloof. Over vlinders in je buik voor een jongen in een rode speedo. Over uitkomen voor je identiteit. Over zwemmen in een badpak. Over de band met je zus en hoe die kan veranderen als je ouder wordt. Een verhaal over op latere leeftijd uit de kast komen. Over je grote liefde en hoe je het leven oppakt na haar dood. Een verhaal over een cruise naar de Bahama’s. Afgewisseld met dans en muziek. Deze spelers gaven Schiedam heeft veel stof tot nadenken. De aanwezigen zitten allemaal in hetzelfde hokje: het hokje van de mensen die ‘What’s in a Name’ op 7 oktober in het Wennekerpand hebben meegemaakt.

De voorstelling ‘What’s in a Name’ zal nog eens gespeeld worden, voor ambtenaren van gemeente Schiedam. De datum, plaats en tijd zijn op dit moment nog onbekend.