Kunstwerk de Maashoorn is onthuld in Schiedam-Zuid

Op zaterdag 23 september is om 14.00 uur geluidssculptuur de Maashoorn van kunstenaar Pierluigi Pompei onthuld. Dit kunstwerk staat op de Maasboulevard en brengt bezoekers in contact met de Maas en met de verhalen van Schiedammers.

een initiatief van bewoners

Omwonenden hebben het initiatief genomen voor dit kunstwerk, want zij vonden het al langer tijd voor een kunstwerk op de Maasboulevard. Iets groots om op uit te kijken vanuit de flatgebouwen, maar ook opvallend genoeg vanaf het water.

Bovendien moest het kunstwerk iets vertellen over de bijzondere plek; herinneringen van zeevaarders, Schiedammers en Gorzenezen. In een commissie is actief nagedacht over het kunstwerk en is de keuze voor het schetsontwerp van Pierluigi Pompei uitgekozen. Hij mocht zijn ontwerp in het echt gaan uitvoeren.

een kunstwerk dat iets vertelt over de plek

Het kunstwerk moest iets vertellen over de plek, de Maas, het water, de Gorzen en Schiedam. Dat heeft Pompei wel heel letterlijk genomen. Samen met hoorspelmaker Nienke Rooijakkers en het componistenduo Strijbos & Van Rijswijk kwam hij tot een geluidskunstwerk.
In 2016 heeft Nienke Rooijakkers, vanuit het Schreihuisje, mensen ondervraagd. In dit voormalig wachthuisje voor zeevaarders deelden bezoekers hun herinneringen aan het Hoofd. Bijzondere verhalen over de relatie tussen land en water.
Leg je oor te luister en hoor de Maas gaan. Download de app ‘Walk with me’ en zoek op de Maashoorn.

feestelijke opening met swingende bigband

De bigband van kunstenaar Pierluigi Pompei bracht de bezoekers aan het swingen. Hij is namelijk niet alleen een beeldend kunstenaar, maar ook muzikant. De opening werd muzikaal begeleid door zijn bigband The Caledonians.

Het kunstwerk werd onthuld door bewoner Truus Bos en wethouder cultuur Marcel Houtkamp. Dit gebeurde op bijzondere wijze. Met een champagnefles, gegoten uit chocola, werd de Maashoorn feestelijk gedoopt.

Bezoekers kregen tijdens de opening de gelegenheid om het kunstwerk op deze dag ook vanaf het water bekijken. Dat is een unieke ervaring, omdat zo ook in de grote hoorn gekeken kon worden.
De dag nog eens beleven, of bekijken wat is geweest? Dat kan met onderstaande foto’s.