Midsommar in Sveaparken

Zweedse liedjes zingen rond de meiboom

Op de eerste vrijdag na 21 juni vieren de Zweden Midsommar. De langste dag van het jaar is dan geweest. Waar anders dan in Sveaparken kan deze traditie ingezet worden. Voor het tweede jaar zijn de cultuurscouts gevraagd om een feestje te bouwen in deze Schiedamse wijk. Zeg je midzomerfeest, dan zeg je zingen, dansen en een prachtig versierde meiboom. Die werd gemaakt door Denise Collignon en Mariette Kamphuis van Veld & Vaas.

Midsommar in Sveaparken (foto Look J. Boden)

Midsommar in Sveaparken (foto Look J. Boden)Samen met kinderen van Komkids de Wensboom studeerden Jirre Stoutjesdijk en Arlène Drenkelford twee liedjes in. Er werd gezongen en gedanst en dat allemaal op z’n Zweeds.

Handen uit de mouwen voor Zweedse happen

Midsommar in Sveaparken (foto Look J. Boden)Een feest is niet compleet zonder lekkere hapjes. Alle kinderen uit de wijk werden aan het werk gezet. In vijf groepen werden de kinderen verdeeld en samen met een begeleider werden de mooiste happen gemaakt. Bedacht door kok en meesterbrein Enno Lobo, die zich voor het midzomerfeest volledig in de Zweedse keuken heeft ondergedompeld. Ware kunstwerken werden gemaakt om uit te delen aan de overige buurtbewoners en ouders.

Optreden en meezingen

Toen de happen klaar waren, was het dan eindelijk zover. Twee Zweedse liedjes werden gepresenteerd rondom een vrolijk versierde boom op de Abbaborg. Inclusief kleurige stokken en vrolijke dansbewegingen.

Midsommar in Sveaparken (foto Look J. Boden)
Daarna kon het feest beginnen en kwamen de lekkernijen op tafel. En bij een feest op Abbaborg, kunnen de hits van deze swingende groep niet ontbreken. Spontaan startte Jirre op zijn gitaar een echte sing-a-long met de vrolijkste en bekendste liedjes van Abba.
Midsommar in Sveaparken (foto Look J. Boden)

De kinderen uit Sveaparken vroegen zich wel hardop af wat Abba eigenlijk was. ‘De One Direction van de jaren ’70’ was het antwoord. Daar namen ze genoegen mee en vrolijk gingen ze verder met het toetje. Zweedse peperkoeken met heerlijke vossenbessenjam. En zo kwam er een einde aan een gezellige Midsommar op de Abbaborg in Sveaparken.