De perfecte zondagmiddag activiteit

Veel animo voor onverwachte ontmoetingen

Veel Schiedammers dachten hetzelfde als de cultuurscouts: Onverwachte ontmoetingen is de perfecte activiteit voor een zondagmiddag. Op stadssafari door de historische binnenstad. Wat leeft er achter de gevels? Die vraag werd gedeeltelijk beantwoord op zondag 12 november tijdens de eerste editie van Onverwachte ontmoetingen. Een regenachtige zondagmiddag, een onbekend parcours, ontmoetingen met andere Schiedammers, klaar voor het avontuur. 93 Schiedammers gingen de uitdaging aan en beleefden samen met de cultuurscouts onverwachte ontmoetingen! Hans Sloot was erbij en maakte de foto’s.

Start in het museumkwartier

De route begon op het kantoor van Mooi Werk, de thuisbasis van de cultuurscouts. Op Hoogstraat 97 werd gesmuld van de heerlijkheden van banketbakker Pita Delicatessen, een nieuwe aanwinst op de Schiedamse Hoogstraat. Na deze vrolijkheid ging de wandeling van start.

Eerste stop op de Westmolenstraat

De route voerde over de Appelmarkt, via de Lange Haven naar de Westmolenstraat. Daar ontving Annabel Janse van de Kookstudio van de Kook de gasten met sprankelende dranken en verrukkelijke amuses. Een bevlogen verhaal over eten, foodtrends en het historische gebouw waar de kookstudio is gevestigd, volgde.

Naar Raam op randje centrum

Via de Korte Haven en de Oude Sluis vertrok de stoet naar Raam, een straatje aan de rand van het historische centrum. Daar maakte de groep kennis met een bestuurlid van de Turkse Moskee Muradiye. Hij vertelde over alle activiteiten die plaatsvinden in het gebedshuis en over de wijze waarop hij zijn geloof belijdt. Vervolgens namen we kijkje in de zaal waar gebeden wordt en in de klaslokalen waar kinderen lessen krijgen over de Islam.

Tijd voor kunst op de Kloosterplaats

In de voormalige Comeniusgymzaal stond de kunstinterventie Camera Lucida. Speciaal voor Onverwachte ontmoetingen is dit kunstwerk blijven staan, na het Feest der Leegstand dat op de vrijdag 11 en zaterdag 12 november plaatsvond. Organisator Gideon Peele en kunstenaar Jan Theun van Rees gaven een toelichting bij het kunstwerk. Daarna konden bezoekers deze camera obscura zelf ervaren.

Een historisch en hartverwarmend einde

Tot slot was het tijd voor een afzakkertje. Dat werd gehaald in borrelmuseum en jeneverie ‘t Spul. Rob van Klaarwater vertelde de deelnemers over de Schiedamse lekkernij het Spikkelaasvarken, een van de oudste koekjes van het land. Na de jaren ’50 verdwenen uit Nederland, maar ter ere van Sticky Business in het Stedelijk Museum Schiedam weer opnieuw op de markt gebracht.