Scootmobielers blijven genieten van kunst in Schiedam

Gids Eric van Straaten blikt terug op de scootmobiel kunstroute:

Mijn eerste solo scoutmobiel-beeldenroute zit er inmiddels op. Pas nu even tijd om er iets over op te schrijven.
We reden met een groep van acht door Schiedam-Noord en het Beatrixpark. Ik heb tijdens de koffie in de Buurtvlinder in Sveaparken het een en ander over beelden in de openbare ruimte verteld. Ieder kende wel een beeld in de buurt van zijn of haar huis, zo ook het beeld op de rotonde van ‘ReesKees’. Dat is het duo Adriaan Rees en Kees Bierman en het kunstwerk heet Circus Svea. De drie aapjes staan op een aanrijroute van de rotonde en beelden horen, zien en zwijgen uit. In het midden een circusartiest die in de trapeze hangt.

Kennis delen in Sveaparken

Na Snöffelen op Abbaborg te hebben bezocht, vroeg ik de dame in kwestie om ons naar ‘haar’ beeld te leiden. Dus stoof ze voorop in de optocht en genoot van haar kennis.
De lunch was prima verzorgd op een voor mij geheime plek in Bijdorp, een heel bijzondere locatie dat het wijkcentrum in dit kleine dorpje bleek te zijn.

Wegdromen met kunst en muziek

Daarna een flink eind tuffen naar Chopin in Groenoord. Op de telefoon had ik een Nocturne opgezocht (een muzikale compositie die geïnspireerd is op de sfeer van de nacht, een romantisch of dromerig geheel). Ik speelde dat af en vroeg de reizigers naar de romantisch melancholische kop te kijken. Dat werkte prima. Dat het beeld door de ambassade van Polen was geschonken verbaasde vooral omdat de groep niet wist dat Copin de Poolse nationaliteit droeg.

Samen uit en samen thuis?

Onderweg naar de Heijermansflat strandde één der scootmobielen, notabene een gewezen stuurman op de binnenvaart, want hij brak zijn stuur. De groep reed na her formeren door terwijl de mee-fietsende vrijwilliger bleef bij de man tot SOS scootmobiel langskwam en de zaak klaarde.
Na nog enkele beelden koffie op het eindpunt waar, na taart te hebben gesnoept, prompt de bingo begon. Wat nou ‘oud en eenzaam’….

Ook een keertje meerijden?

Dit was niet de laatste scootmobielroute van dit jaar, want we hebben er nog drie op het programma staan. Op 20 juli gaat de route door Schiedam-Nieuwland, op 17 augustus zijn centrum en Oost aan de beurt en op 21 september wordt Zuid verkend. Opgeven en meerijden, kan door te bellen naar Seniorenwelzijn 010-248 68 88 of te mailen naar info@seniorenwelzijn.nl.