‘Daar is de lucht’ met bubbels en bellen onthuld in de Botenbuurt

Een feest met bubbels, bellen, ballonnen en oliebollen. Dat was het op zaterdag 17 december in de Botenbuurt. Het kunstwerk ‘Daar is de lucht’ van Milou van Ham werd onthuld in aanwezigheid van wethouder Marcel Houtkamp.

De presentatie van de dag was in handen van buurtbewoner en initiatiefnemer van kunst in de wijk, Barbara de Kooter. Spoken word artiest Dean Bowen liet zijn gedachten de vrije loop en associeerde er op los. Buurtbewoners vierden kunst in de wijk met gluhwein, chocolademelk en natuurlijk oliebollen!

Barbara de Kooter over het ontstaan van het idee: ‘Drie jaar geleden ben ik, via het wijkoverleg, gaan informeren naar de mogelijkheid om de ophoging van onze buurt af te sluiten met een kunstwerk. Hier werd positief op gereageerd, maar ik moest wel meer draagvlak gaan zoeken door meer wijkbewoners te betrekken in het proces. Samen met Carolien ten Hove, Marian Botter, Hennie van Wieren, Mieke van der Wee en Hans Bautz vormde ik een kunstwerkgroep.
De Adviescommissie Beelden Kunst had tien kunstenaars geselecteerd, waar we een top 3 van moesten kiezen.
Wij, bewoners, gaven de drie kunstenaars de volgende kernwaarden mee: verbinding met en in de wijk, samenkomen en centraal gelegen. Om dit gevoel ook bij de kunstenaar over te brengen zijn we een aantal keer samen met hen door onze wijk gewandeld, om te laten zien wat voor een wijk wij zijn en waar een kunstwerk in de openbare ruimte het meest tot zijn recht zou komen.

De Westlander werd gekozen, centraal, en langs een drukke fietsader in onze wijk. Na de presentatie van de drie kunstenaars, werd het kunstwerk van Milou van Ham unaniem gekozen en kreeg zij de opdracht.

Ruim een jaar later staan we hier, na vele bijeenkomsten, fondsen aanschrijven en een bezoek aan de staalsnijder. Wij zijn heel trots op het resultaat en dat is een understatement. Kunst in de openbare ruimte geeft aanleiding tot discussie, en dat is goed en ook de bedoeling van kunst.

Wij nodigen eenieder uit om goed te kijken naar het kunstwerk, er even bij stil te staan. De tekst te ontrafelen over scheepvaart, verstilling en bezinning en de symbolen te benoemen die erin zijn verwerkt. De figuren te bekijken die er op de krukjes staan, die ook verwijzen naar de paddentrek die hier twee keer per jaar plaatsvindt. Wij hopen dat eenieder dan ziet, dat er met liefde en aandacht naar deze wijk is gekeken. Of je het dan wel of niet mooi vindt, is ieders persoonlijke smaak.’

Het gedicht ‘Daar is de lucht’ is geschreven door Tsead Bruinja, i.s.m. Milou van Ham:

er zit
een ballon in je hoofd
helium in je hart
je voeten zijn vol met zand
je stijgt op en geniet
van het uitzicht