Schiedam zingt

Kerstsamenzang in de Bibliotheek Schiedam

Verslaggever Joyce de Keizer was op dinsdag 20 december aanwezig bij het Kerstconcert van Koren onder de Molens. Zij schreef over dit concert een mooi verhaal en maakte ook foto’s.

Onderweg naar een een mooie herinnering aan samenzang…
Door Mooi Werk zijn koren gevormd in drie wijken van Schiedam: in Zuid (ofwel de Gorzen), in Groenoord/Nieuwland en in Schiedam-Oost.
Ze zingen 1x per twee weken onder leiding van een jonge dirigent. De koren bestaan uit mensen uit de wijk die het leuk vinden om samen te zingen.

Na een aantal weken oefenen voor dit bijzondere concert, brachten ze hun gezang hier nu ten gehore in de Bibliotheek Schiedam. Een locatie die zich qua akoestiek, groene planten en leuke hoekjes mooi leent voor een bijzonder kerstconcert.

De koorleden zelf waren op hun ‘kerstbest’ gekleed in mooie zwarte outfits met glitterende details. En zo werd het al een schitterend gezicht om naar te kijken.

Het begon met een korte introductie door Bob van Mooi Werk.

Snel daarna nam Laura van de Voorleesbrigade het over met een mooi kerstverhaal over lichtjes. Een tekst van Annie M.G. Schmidt, dus de sfeer zat er al goed in.

Hierna trapte Koor Groenoord af met het nummer ‘Kerst voor Iedereen’. Gevolgd door ‘Het mooiste kerstfeest bij je moeder thuis’. Bij dit tweede liedje dwaalde ik even af naar vroeger en hoe we kerst beleven, omdat mijn beide ouders al jong gestorven zijn.

Het slotlied van dit koor was ‘Halleluja’. En bij het Engelstalige nummer kreeg ik kippenvel. Zo mooi gezongen vond ik dat.

Om het gezang even af te wisselen kwam Jaap van de Voorleesbrigade met een oud Frans kerstverhaal over een rendier en de Kerstman.

Hierop volgde ‘O dennenboom’ en ‘Rudolf het leuke rendier’ gezongen door het koor uit Oost. Het koor is pas net begonnen en beleeft veel plezier in het samen zingen.

Koor Zuid was aan de beurt met ‘Stille Nacht, Heilige Nacht’ wat menigeen in de zaal ook wel mee kon zingen. Daarna kon de Nederlandse versie van ‘Jingle Bells’ niet ontbreken. Daarna werd er afgesloten met het liedje ‘Een heel gezellig kerstfeest voor jou en mij’ door alle koren tezamen.Ook Bob heeft leren zwaaien in het refrein. Dat werd voorgedaan door koorlid Tonny.

Aan het eind van de avond kregen de koren complimenten van de wijkprocesmanager Nieuwland. Hij heeft enorm zitten genieten van het optreden. En zo was de avond alweer om met een blijvende herinnering aan Mooi Werk.
Mocht u na dit gezang nu ook zin krijgen om samen te zingen, dan kunt u zich aanmelden bij Bob van der Lugt, bob@stichtingmooiwerk.nl, 06 -24 53 45 98. Hij heeft meer informatie over locaties, data en kosten van het zingen. De koren in Oost en Groenoord kunnen nog leden gebruiken.