Op Verhaal Komen; een terugblik op een kleurrijke avond

Op Verhaal Komen, ontwerp Femke WieringaOp vrijdag 17 juli kwamen 92 genodigden die wonen en werken in het centrum van Schiedam samen op verhaal in de binnentuin van stichting Pameijer op Raam 115.
‘Op Verhaal Komen’ was een kleurrijk feest georganiseerd door Mooi Werk, Muradiye Moskee, Pameijer Stichting, Stichting Meredia, ANBO, Stichting Vluchtelingenwerk en SWS Welzijn waarbij de gasten elkaar ontmoetten door gesprekken, eten en verrassende acts.

Foto Nico van der VietDe reden voor het feestje? De onderlinge dialoog tussen de verschillende groepen tot stand te brengen. Niet alleen elkaar ontmoeten was belangrijk maar ook aandacht hebben voor elkaar, trots zijn op wie je bent en wat je met elkaar kunt bereiken.

Het feest begon om 18.30 uur en eindigde om 21.00 uur. De gasten hadden geluk, de zon scheen van alle kanten en pas na afloop ging het regenen. Zowel de acts als het eten werden verzorgd door de gasten van het feest.

Kleurrijke gerechten werden er geserveerd! Zo stonden linzensoep (gemaakt door de Muradiye Moskee), schitterende taarten en salades (door Stichting Vluchtelingenwerk) en de pittige kip met nasi (gemaakt door de koks van MAC Brandersstad) op het menu. Verder waren er tropische, vers gemaakte, alcoholvrije cocktails (op het feest werd geen alcohol geschonken) en hartige taarten van de bewoners van Raam 115.

De avond begon met de band “Niemand minder” van de Pameijer Stichting. Daarna een verhaal van de Muradiye Moskee over het Suikerfeest gevolgd door het voordragen van gedichten, geschreven door dichters van Stichting Vluchtelingenwerk.
Foto Nico van der VlietDe balkonscenè uit het beroemde toneelstuk Romeo en Julia werd door twee acteurs opgevoerd. De man met de banjo was verrast door zoveel applaus en een bewoner van de Pameijer Stichting kon naar eigen zeggen die hele nacht niet meer slapen gezien het grote enthousiasme voor zijn zelf geschreven gedichten.

Foto Nico van der VlietOok de rappers van Tha New Generation mochten op deze avond niet ontbreken. Remco Lelienhof en collega’s zijn niet meer weg te denken zijn uit het Schiedamse culturele veld. De leerlingen van muzieklerares Helena Soklova ontroerden de genodigden met hun optreden. De avond werd vorstelijk afgesloten met wethouder Mario Stam, die ‘Blueberry Hill’ zong van Fats Domino. Het optreden was zo succesvol, dat een reprise op zijn plaats was.

Foto Nico van der VlietTijdens de avond konden de gasten bovendien nog deelnemen aan een schilderworkshop ‘snel meerdere kleurrijke schilderijen maken’, onder leiding van kunstenaar en bewoner van Raam 115.

Ook Schiedam24 was aanwezig. Lees hier hoe Jan Schrijver de avond heeft beleefd.

Stichting Mooi Werk is dé kennisorganisatie voor kunsteducatie en cultuurparticipatie in Schiedam. We stimuleren kunsteducatie op basisscholen en in het voortgezet onderwijs. Daarnaast ondersteunen we culturele initiatiefnemers. We begeleiden hen in de ontwikkeling van hun plan, het vinden van financiering en samenwerkingspartners en helpen hen bij de realisatie.