kunstfietsroute

Zonnige kunstfietsroute door West

Op dinsdagavond 12 mei is cultuurscout Ineke Hagen, met buurtbewoners en kunstenaars Rob van der Ven en Hans Sloot als medegidsen én met 35 Schiedammers door de wijk West gefietst.

Er werd verzameld in wijkcentrum de Erker, waar de inleiding  plaatsvond. De fietstocht ging van start, via de Liduinastraat en de tuin van Frankeland, langs de Warande richting het Julianapark. De gidsen vertelden het een en ander bij alle beelden die op de route lagen. Dit waren beelden in de openbare ruimte, maar ook beelden in tuinen en dakgoten van huizen die vanaf de straat te zien waren. Het leuke aan de kunstfietsroute is dat mensen gewezen worden op kunstwerken, waar ze soms dagelijks langskomen, maar die ze nog nooit zijn opgevallen. Of kunstwerken waarbij een bijzonder verhaal hoort. Zo leer je je eigen wijk en stad op een andere manier kennen. Bovendien kunnen deelnemers zelf ook aanvullingen geven op het verhaal van de gidsen. Een interactieve fietstocht dus.

De route ging door naar de Slachtersbuurt. In deze nieuwe wijk is nog een kunstwerk te zien die verwijst naar de oorspronkelijke functie van dit stukje Schiedam. Via de gevelstenen en kunstwerken in dakgoten van het project Buurt op je Bord (een Mooi Werk project uit 2012 dat in het najaar van 2015 weer terugkomt naar West) kwamen we aan bij de Buurtvrouw in de Van Beverenstraat. Hier vertelde de Buurtvrouw Miranda over haar inspirerende project en werd kennisgemaakt met kunstenaar Martin en zijn kunstwerken. Onder het genot van hapjes en drankjes werd deze zonnige en geslaagde avond afgesloten.
Ook zin om eens mee te fietsen? Verderop in het jaar fietsen de cultuurscouts door Centrum en Nieuwland, details en aanmelden op de evenementenpagina.